mitt bästa loppisfynd ever!!

är denna
 jag verkligen älskar denna lilla söta!!! hittade den på en loppis i lilla hålan för flera år sedan men hon är en klar favorit....
och idag var jag inne på http://www.inreda.com/ en riktigt bra inredningsbutik, det var tack vare erica darling som jag tog mig en tur där.....då hittade jag denna
inte helt olik mitt fynd...fick dessutom reda på detta
"Kokeshi är traditionella, japanska, handgjorna dockor av trä. I Japan symboliserar dockorna kärlek och vänskap och är en populär gåva. Sakura har rosa dräkt och är 14 cm hög.

Dockorna började tillverkas i norra Japan på 1600-talet då många Japaner besökte området på grund av dess varma källor. De lokala hantverkarna tillverkade då Kokeshi-dockorna som besökarna kunde köpa med sig som en souvenir.

Produktionsmetoden har gått i arv från generation till generation och är densamma i dag som på 1600-talet. Träet torkas naturlig i minst 6 månader, ibland i flera år. Dockan formas för hand i ett enda stycke med ett enkelt redskap och poleras sedan med risplantor eller Tokusa som är ett slags gräs. Sedan målas den för hand och behandlas med ett fint vax. Varje docka namnges av den som har målat den" lånat från inreda.com

lite roligt om det nu är så att mitt fynd är en sådan docka men det tror jag!!! sånt gör mig så glad!!

hittade även den här som jag vill ha nånstans i framtiden men just nu passar den inte på nån vägg här hemma
gillade bordet med!! riktigt snyggt

kram kram

Kommentarer
Postat av: Erica

Åh, om antikrundan har vägarna förbi måste du ju gå dit med din lilla docka. Kanske är värd multum :)



Söt o väldigt fin är den iaf.



stor kram!

2009-03-12 @ 19:04:39
URL: http://gilraens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0